Auschwitz - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Respect2All 2014 - WaarBenJij.nu Auschwitz - Reisverslag uit Oświęcim, Polen van Respect2All 2014 - WaarBenJij.nu

Auschwitz

Door:

Blijf op de hoogte en volg Respect2All

14 Oktober 2014 | Polen, Oświęcim

Vandaag gingen we naar Auschwitz. Het was heel indrukwekkend. Wist niet dat het zo groot was. Maar ook al is het groot het was veelste klein voor al die mensen die er zaten. Het was een raar gevoel, je weet dat overal waar je loopt mensen hebben gelopen, zijn gestorven, hebben geleden enzo... Kusjesss sasja

Ik vond het heel indrukwekkend om naar Auschwitz te gaan. We waren eerste naar Auschwitz 1 en toen naar Auschwitz 2 ik vond Auschwitz 1 indrukwekkender want daar was meer te zien over de spullen van die mensen.
Veel kusjes Antoinette

Het iedereen
Wij zijn vandaag naar Auschwitz 1 en Auschwitz 2 geweest ik vond het heel indrukwekkend om het idee te hebben dat je daar loopt waar mensen de dood in liepen. Ik heb er veel van opgestoken van wat er allemaal gebeurt is. Het was heer leerzaam en het is zeker een aanraden als je er meer over wilt weten het is wel goed dat mensen het blijven herdenken en dat zeker niet vergeten moeten
Veel liefs xx steffie

Vandaag zijn we zoals jullie weten naar Auschwitz 1 en 2 geweest. Het was heel leerzaam en ook wel een beetje eng gewoon het idee dat er mensen hebben gelopen. De nagelkrassen in de muren vond ik ook wel eng.
Veel liefs Tess

We zijn vandaag naar Auschwitz 1 en 2 geweest.
Ik had soms wel een moment dat ik even moest slikken. Ik vond het echt heel indrukwekkend
Kaylee

VAN: EVY EN ANNABEL

Hallo allemaal!

Vandaag hebben we een hele leerzame dag gehad. Zoals jullie hoorden zijn we naar Auschwitz geweest. We gingen eerst naar Auschwitz -1 en daarna -2. Ik ben niet altijd een heksje en heb me goed gedragen. Ook de anderen deden dat.

Annabel: bij Auschwitz 1 vond ik het schokkends dat ik het idee had dat in de blokken, de vloeren niet gerestaureerd waren en dat we over de originele vloer liepen. Waar joden in paniek hebben geslapen en gelopen.

Evy: ik vond het schokkends dat de bewakers het leuk vonden dat de mensen pijn leden. Dat zag je op een foto, en ik kon het niet goed geloven dat ze dat leuk vonden.

Allebei: we vonden het ook schokkend dat er nagelkrassen in de muren van de gaskamers zaten.

XXX jes Annabel en Evy

Juulke: Vandaag zijn we dus naar Auschwitz gegaan. Het was echt een raar gevoel... Je loopt daar binnen en beseft dat daar zoveel is gebeurd. Zoveel mensen zijn vermoord... Dat er iemand is die heeft bedacht om werkkampen te gaan maken om Joden, zigeuners, Homoseksuele en alle andere mensen die daar hebben gezeten, om die daar op te sluiten, uit te hongeren, te laten werken of meteen te vermoorden...

De weg waar je op loopt is zo irritant en dan denk je na dat de mensen die daar hebben gezeten daar zonder schoenen in de winter hebben gelopen... Je loopt op de plek waar 6 miljoen mensen zijn vermoord waaronder 60.000 Nederlanders. We zijn een paar barakken in geweest. Alles daar staat nog in originele staat... Wat mij echt raakte waren de vitrines met haar, schoenen, brillen, pannen... Het was zoveel... Van het haar was het ongeveer 20.000 kilo haar. Afgeknipte vlechten van kinderen... Je beseft niet dat je daar hebt gelopen... Het was heel leerzaam om daar te zijn!
XXX Juulke

Feia: Vandaag zijn we als groep naar Auschwitz 1 en 2 geweest.
We gingen met een bus heen en terug.
Toen we in Auschwitz 1 aankwamen zag je allemaal stenen barakken en in die barakken allemaal foto's en filmpjes over Auschwitz, de Joden, zigeuners, haat, verdriet en vooral geen geluk.
Je keek in de ogen van de mensen en je zag totaal geen geluk en blijdschap. Wat je zag waren droevige gedichten en een leven die ieder mens niet zal mogen verdienen.

In Auschwitz 2 zag je vooral houten barakken met daar in bedden van hout en soms met wat stro meer was het niet.
Je zag ook veel voorwerpen van de mensen die daar in beslag zijn genomen.
Het deed wel wat met me alles wat je daar zag was van een persoon of had met een persoon te maken vaak op een negatieve manier.

Je weet niet hoe sterk je bent...
Tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is.

Wens: Ik heb 1 wens geluk in ieder hart van elk mens.

Met veel liefs en geluk,
Feia Brouwer.

• 14 Oktober 2014 - 18:09

Fam. Vleugels:

Hallo lief Heksje en al de andere toppers!

Mooi om al die verhalen van jullie over deze dag te lezen.Ik hoop dat jullie veel aan deze reis hebben in jullie verdere toekomst!Al die indrukken.Oh wat was ik graag in de backpack gaan zitten en mee op reis gegaan!
    Nu wachten we maar tot de kids hier op kamers zitten!

Vandaag hebben we hier de muizenjacht voortgezet.Leverde een schone slaapkamer op...maar voor de rest geen teken van leven.Het zijn schattige beetjes...maar niet in huis!En zeker niet op de slaapkamer!Wellicht zitten ze onder de houten vloer!Heb dus nog maar wat voer neergezet voor ze!Gelukkig komt onze speurder over 3 nachtjes alweer terug!Wat moeten we toch zonder haar?

Het is hier heerlijk rustig...want de 4e klas is ook op kamp vertrokken!Party!!!!

Nou mop en toppers!Een hele fijne avond voor jullie allemaal en nog een paar fijne dagen!

• 14 Oktober 2014 - 18:34

Tanja, Peter, Roos En Wout:

Wat hebben jullie al veel meegemaakt. Vandaag een heftige dag.
    Mooi hoe jullie hierover schrijven. Vooral dat jullie zelf gekozen hebben om dit te doen, geeft aan hoe betrokken jullie zijn.

Olga: we zijn trots op je en we missen je.

Liefs van,
    Wout, roos, peter en tanja.

• 14 Oktober 2014 - 19:08

Opa En Oma Van Steffie:

Hoi steff,
    Wij zijn erg benieuwd naar foto's en verhalen als je terug bent!
    Nog een paar dagen leerzamen dagen
    Tot vrijdag
    Liefs Opa & Oma Zuidema

• 14 Oktober 2014 - 19:10

Familie Rijgersberg:

Lieve annabel, ik vind het heel heftig al dat nagelkrassen en haar! Het moet heel bijzonder, en eng geweest zijn! Ik hoop dat jullie het leuk hebben gehad!
    Liefs Saskia :)

Hoi! Nou, ik vond het alleen al om te lezen zo heftig dat ik een brok in de keel kreeg. Laat staan om er te zijn. Alleen jammer dat ons klungeltje geen jas mee had.... Wie weet gaan we ooit nog een keer samen. Zou mooi zijn als jij me dan kunt leiden.
    Nog maar een paar daagjes en jullie zijn er weer. Xxxmams

Heel indrukwekkend. Ik kan me voorstellen hoe het voelt om daar te lopen en alles te zien. Het is alleen niet voor te stellen dat mensen nog niet zo heel lang geleden (25 jaar voor mijn geboorte) tot zoiets in staat waren.
    Liefs, Papa

• 14 Oktober 2014 - 19:12

Fam.Jansen ( Mano):

Wat een dag hebben jullie gehad, heel mooi hoe jullie erover schrijven!
    wat is dat indrukwekkend geweest zeg, pfff.
    Bedankt voor jullie mooie verhalen! Respect!

Hopelijk ook nog veel plezier en mooie momenten, zal wel lukken toch?
    Groetjes van Rob, Wes, Susan en Zowie, Iza Kip en Olly...

• 14 Oktober 2014 - 19:13

Familie Rijgersberg:

Aan de andere kant ligt rassenhaat altijd op de loer.

• 14 Oktober 2014 - 22:39

Oma Corry Siebes:

lieve mano wat een reis hebben jullie gehad wat een indrukken erg mooi en leerzaam nog heel veel plezier met met al je klasgenoten en leiding heel veel groeten van oma en aad

• 14 Oktober 2014 - 22:40

Sabine Pallandt:

Zo wat een ervaringen allemaal, geweldig. Wat hebben jullie al veel gedaan en beleefd!!
    Mooi om te lezen hoe jullie dit allemaal ervaren en beschrijven, mooi hoor!
    Kijk weer uit naar de volgende verslagen, veel plezier nog allemaal.
    En Juul dikke kus enne.... wel het juiste telefoonnummer draaien de volgende keer he

• 14 Oktober 2014 - 22:44

Petra Wilbrink:

Hoi Nina en de rest:-)

Nou dat zal behoorlijk wat indruk gemaakt hebben,wij zijn erg benieuwd naar je ervaringen.

Ninaaaa eindelijk heb ik je gesproken:-)ben n hele blije mama nu:-)

Groetjes van mammie, peter en diesel

• 14 Oktober 2014 - 23:46

Ilse En Reinier:

Hallo allemaal,
    Bijzondere verhalen wat we allemaal lezen!
    Zal veel indruk op iedereen maken......
    We zijn benieuwd naar alle foto's.
    Nog een fijne tijd samen!
    Tot vrijdag Tess. Dikke kus!
    Papa en mama!

• 15 Oktober 2014 - 15:21

Bep Kersten:

Hallo Allemaal,

Wat een heftige dag moet dat gisteren voor jullie zijn geweest,
    hopelijk hebben jullie een beetje kunnen slapen !!!
    Maar er zal wel een hechte groep ontstaan door met elkaar deze emoties dit te delen...
    We zijn benieuwd naar je verhalen Mano ,,, nog een paar nachtjes dan ben je weer in Beuningen ,
    zal blij zijn als we je weer zien ,,,veel plezier nog ...
    en gelukkig nu niet meer zo lang in de trein he!! vliegen gaat sneller ..doe maar alsof je in de bus
    zit !!!! xxx

Mano, een dikke knuf van opa en oma en een lik van Sammy.
    tot vrijdag.

• 15 Oktober 2014 - 17:47

Niek Brouwer En Petra Bosman:

Tjonge, wat veel indrukwekkende dingen hebben jullie gezien en gevoeld !! Het is dan ook heel goed dat dit alles bewaard is gebleven om het aan iedereen die het wil te laten zien!!
    Jullie schrijven prachtige verslagen en wij krijgen een goede indruk van jullie belevenissen op deze manier!!
    Ook is het fijn dat we zo gemakkelijk contact kunnen hebben en aan elkaar vertellen wat we hier in Nederland allemaal mee krijgen (ja, ja, ook in Maas en Waal)
    Voor Feia: heel veel kusjes van papa, mama en strootje. ook de groeten van Wiebertje en Omi!!!
    We lezen morgen weer wat er allemaal staat te gebeuren, en straks even bellen!! XXXXXXX